طبقآ لموقفي الي البلوج الي فات أنا كنت قررت أن لا أقرأ قانون التظاهر الجديد
و كمان علشان
كلمة إنه معمول مخصوص علشان مظاهرات الإخوان فقعتني
و بصفتي بقيت مؤمنة إن كل المجموعات السياسية لازم يكون عندها إستراتيجية تانية غير المظاهرات
و يفهموا إن المظاهرات دي وسيلة من ضمن مليون وسيلة و ليست غاية
و إني بقيت مفقوعة من دعاة الإستقرار الي حتى حق الحياة مستباح عندهم المهم الدنيا تهدأ

المهم بعد الضجة الي حصلت إمبارح قررت أقرأ القانون بس علشان أشوف الداخلية نفذته صح ولا لأ
قرأته بإعتقاد مبيت إن أكيد الثوار والداخلية قاموا بنفس الأعمال بتاعة كل مرة

المهم نص القانن أهو


و طبعآ أنا ماكونتش موجودة علشان أعرف هما إتدرجوا في الفض ولا لأ
أو الي إتظاهروا إستعملو إيه

بس أسئلة بسيطة
هل منصوص في القانون إن الأمن يقبض على الناس بلبس مدني؟
هل منصوص إن من حق الأمن مسك الأعضاء التناسلية للمتظاهرين أثناء الفض؟
هل منصوص على التحرش و السب؟
هل منصوص إنك تلف بالمقبوض عليهم في الشوارع في نص الليل و بعد كدة ترمي البنات في طريق صحراوي في بلد إنت مش مأمنها؟

هل معنى تطبيق القانون في مصر هو إنتهاك حقوق الإنسان؟؟

ماينفعش خالص تطبق قانونك ده و إنت محترم

أنا لا بقول دادي الثوار و سيبهم يعملوا الي هما عايزينه 

لكن ليه لازم أدادي الأمن؟؟
ليه لازم علشان أضمن إستقراري لازم الأمن يضمن حريته المطلقة في وضع أصابعه في مؤخرة أي واحد من الشعب وقت ما يعوز!!!


 لأ الأمن و الحل الغبي الأمني المنتهك لحقوق الإنسان هو السبب في كل المصايب

لأن الناس ما إتجننتش و أصبحت راديكالية لوحدها
الناس ثارت ضد إرث مهبب من دولة أمنية عمرها ما إنحازت غير للحرامية

و كل مرة الناس العادية تطاطي للأمن الأمن يخزوقهم و ينحاز للحرامية


يا عم طبق قانونك و سيبني أعترض عليه
لو أنا مش مهمة و عددي قليل سيبني أدن في مالطا
لو عطلت مصالح الناس فض مسيرتي

بس تتحرش بيا ليه؟؟!!!